RAPPS LYCKA - Väx med häst
​
Kommunikation, ledarskap och välmående
Min uppväxt präglades av skogspromenader, seglingar och skidresor vilket tidigt skapade ett behov av att vara ute i naturen och uppleva dess krafter. När jag var 11 år började jag rida på en liten ridskola utanför Göteborg. På ridskolan red varje grupp ut i skogen 1,5 h en helgdag/månad vilket gav ytterligare en dimension till varande i naturen. Lägg därtill känslan av samhörighet med ett djur på mellan 400 - 600 kg, lära sig styra detta och kunna dundra fram i galopp uppför backarna - känslan var enorm! Att umgås med hästar och hjälpa till i skötseln av dem blev ett av mina största intressen. Jag har tillbringat otaliga timmar med att mocka boxar, bära hö och vattenhinkar, rida ut barbacka och tjuvgaloppera på ridskolehästarna under ritter till sommarhagen. Jag har också upplevt den totala känslan av samhörighet som uppstår när du lär känna ett djur och får dess förtroende att föra dem genom situationer de upplever som farliga. Genom ridskolan fick jag först möjlighet att gå SISU´s och Ridsportsförbundets utbildningar för att bli ungdomsledare och senare även Ridsportsförbundets utbildning för att bli ridlärare. Jag fann glädjen i att stötta andra i deras ryttarutveckling och arbetade i många år som ridlärare en kväll i veckan. Som vuxen har jag nu insett vilka ovärderliga förmågor umgänget med hästarna har gett mig, exempelvis naturligt ledarskap och medvetenhet om hur mina egna reaktioner påverkar min omgivning. Förmågor som är användbara i stallmiljön men också i många andra sammanhang och arenor.
​
Känslan som uppstår i kroppen när du på kvällen är trött av både fysiskt och psykiskt arbete skapar ett lugn och en känsla av välbehag. Förutom ett beroende av natur hade mina föräldrar också lärt mig om livets orättvisor och gett mig förmågan att känna empati för andra. Redan som ung vuxen drömde jag därför om att kunna erbjuda stöd till människor som var i behov av förändring genom att kombinera hästar och psykosocialt arbete. Som ett steg på vägen mot mitt mål läste jag till socionom och riktade in mig på arbete med barn/ungdomar och familjer. Efter min socionomexamen har jag på olika sätt arbetat med just dessa målgrupper och sedan 2014 arbetar jag som skolkurator för elever i grundskolan. Efter att jag haft rollen som projektledare för ett projekt som syftade till att stärka elevers skolanknytning och välmående i skolvärlden, föddes idéen att använda hästarna i det arbetet. På gården i Hyssna hade jag mina tre hästar och med hjälp av modiga rektorer öppnades plötsligt en möjlighet att kombinera mina två världar. Effekterna av det arbetet har varit stärkt välmående hos eleverna och ökade skolförmågor. Våren 2022 gick jag utbildningen Lära med hästar. Under utbildningen insåg jag att det finns fler användningsområden där hästarna kan göra skillnad. Metoden Lära med hästar ligger nu till grund för alla aktiviteter jag erbjuder som syftar till att stärka andras ledarskaps- och kommunikationsförmåga.